Sådan bruger du et simpelt automation flow til at få flere leads

For mange kan marketing automation godt virke en smule kompliceret. Men sådan behøver det ikke at være. Du kan sagtens starte i det små med et simpelt automation flow og så senere udvide med mere komplekse flows. Det kommer helt an på dine marketingmål.

Når vi taler B2B virksomheder er målet med en digital strategi som regel en eller anden form for leadgenerering. Hjemmesiden skal opsamle og bearbejde emner, som så senere kan overføres til en salgsafdeling, der arbejder videre og forhåbentlig lukker ordrerne.

Og dette flow behøver ikke at være særligt komplekst. Faktisk er det rimeligt simpelt at implementere med få og billige værktøjer. Lad mig vise dig, hvordan det kan lade sig gøre ved hjælp af en lille case.

Vi har en kunde, Oceaim, der sælger stresscoachingydelser til både det offentlige og private marked. Kunderne er således enten organisationer eller virksomheder.

Målet med deres digitale indsats er at få potentielle kunder til at booke et telefonmøde. For at opnå dette er der sat en ret simpel, men effektiv kunderejse op:

1. Trafik

Der bruges flere kanaler til at få trafik til hjemmesiden og relevante landingpages. Dels anvendes der Content Marketing og SEO på en blog, hvor der hver måned udarbejdes to artikler om stress-relaterede emner. Disse artikler skaber organisk trafik. Og dels annonceres der på Facebook, LinkedIn og via Google Ads for at få relevant trafik til hjemmesiden.

2. Landingssider

Til både bloggen og landingssider er der oprettet en WordPress-installation – selve hovedsiden kører på Umbraco, der ikke er så fleksibel at arbejde med. Landingssiderne oprettes med Thrive Architect, der er et utroligt godt, stabilt og brugervenligt værktøj, der meget hurtigt kan oprette relevante landingssider.

Med Thrive kan man tilknytte forskellige automation-leverandører eller mailsystemer, så signups ryger direkte i databasen. I dette tilfælde anvender vi Mailchimp.

3. Call-to-Action / Pop-up

På de sider, der ikke er deciderede landingssider har vi valgt at have en pop-up som Call-to-Action. Når der er tale om WordPress bruger vi normalt Thrive Leads, men i dette tilfælde er det en Umbraco installation, så vi har valgt det danske Sleeknote, som dog er noget dyrere og mere ufleksibelt end Thrive. Men fungerer ok.

4. Lead Magnet

Som det fremgår af de foregående billeder er vores ‘lead magnet’ – årsagen til at tilmelde sig – en e-bog om “19 HR strategier til at reducere stress på arbejdspladsen”. Det er en pdf-fil, men selve e-bogen er lavet i PowerPoint og derefter blot gemt i pdf-format. Du behøver således ikke at anskaffe Adobe programmer og andre fancy værktøjer – det kan sagtens lade sig gøre at lave en fornuftig pdf med PowerPoint.

Og hvis din e-bog ikke er for lang, så kan du også anvende Canva til at lave en flot e-bog. Canva er nemt at arbejde med – også for ikke-grafikere.

5. Email Automation-flow

Endelig er der selve email automation sekvensen som vi har oprettet i Mailchimp. Mailchimp fungerer godt, anvendes af mange i forvejen og kan 90% af det man har brug for til et simpelt automation-flow. Og langt de fleste små og mellemstore virksomheder har kun brug for et simpelt flow.

Vi har indledningsvist sat 7 email op, der sendes automatisk hver 3. eller 4. dag. Man kommer således igennem sekvensen på en lille måned p.t. Indholdet er oplysende og lærerigt og kun i de sidste mails lidt sælgende. Sekvensen skal opbygge tillid og troværdighed først og fremmest.

Efterfølgende sendes der ca. 1-2 almindelige nyhedsbrev pr. måned, der også er baseret på indhold fremfor salg og som “markedsfører” de nye artikler og blogposts, der publiceres.

Som det fremgår behøver et automationflow ikke at være kompliceret for at være effektivt. Start simpelt, få nogle erfaringer og resultater og udvid så efterfølgende.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *