personligt indhold

Brug marketing automation til at give personligt indhold til dine læsere

Moderne kunder er forskellige. Derfor er du som marketingchef nødt til at møde dem forskelligt. Med teknologiens fremkomst vil moderne kunder have en kundeorienteret oplevelse. Så hvis en virksomhed leverer sådan en oplevelse, kan man møde kundens forventninger. Ifølge Econsultancy så omkring 66 % af marketingfolk et boost i deres performance ved at implementere personalisering i deres marketingstrategi. Det mest interessante aspekt ved personalisering er, at det gavner begge veje. Både dig og dine kunder har fordele ved personalisering. Dine kunder får en bedre oplevelse ved at købe dit produkt, mens du vil opleve øgede indtægter.

Antallet af marketing- og salgsværktøjer stiger hele tiden, og marketing automation er en af dem. Personalisering er ikke længere begrænset til at ske gennem e-mails. Du kan personalisere købsoplevelsen ved at bruge forskellige taktikker såsom dynamisk indhold, segmentering osv. Med marketing automation vil du være i stand til at indsamle information om dine kunder og derfor personalisere hele processen.

Før du starter med at bruge marketing automation til at personalisere indhold, skal du indsamle informationer om dine kundeemner – det sker også via marketing automation. Indsamling af data er en essentiel del af personalisering. F.eks. vil et potentielt lead søge på Google og klikke på din annonce. Vedkommende vil blive dirigeret til en side på din hjemmeside, der vil give dem en formular som skal udfyldes. Når først det er gjort, indsamler du primær information omkring din besøgende, hvilket inkluderer deres navn, e-mail osv. Hvis de er interesserede vil de klikke på yderligere ressourcer og give dig informationer om eksempelvis deres firma og præferencer.

Når det kommer til indsamling af data hjælper marketing automation dig med følgende:

1. Landingpage

En landing page er den webside, som en besøgende lander på efter at have klikket på et tilbud. Siden viser ressourcer vedrørende tilbuddet. En landing page er ekstremt strømlinet og personaliseret. I stedet for at omdirigere en besøgende til din normale hjemmeside, dirigerer du dem til den side, som de har brug for. Siden vil være fyldt med ressourcer og tilbud, der vedrører kundens behov. Det primære mål for landingpages er at opmuntre den besøgende til enten at købe eller indsende vedkommendes personlige oplysninger.

2. Formularer

For at modtage den indsendte information er du nødt til at bruge formularer parallelt med landingpages. Der vil dine uidentificerbare besøgende blive til identificerbare kundeemner. Du kan også bruge formularer til at ”gate” indhold. Når et kundeemne f.eks. forsøger at få adgang til white papers, webinarer, e-bøger, rapporter mv., skal de udfylde en formular for at få adgang. Det hjælper dig med at skabe en liste med relevante kontakter, som muligvis bliver ”plejet” til at købe senere hen.

3. Gradvis profilering

Som marketingchef ønsker du at indsamle så meget information om dine leads som muligt. Men når du præsenterer dine kunder for utallige formularfelter, er de ikke så villige til at dele deres information. Med marketing automation kan du bruge gradvis profilering til at indsamle så meget information om dit lead, som du vil uden overhovedet at irritere dem. Bare tildel 2-3 formularfelter på hver formular. Til at starte med kan du få deres navn og e-mailadresse. Når de så downloader en ressource fra din hjemmeside, kan du spørge dem yderligere om deres job. På den måde kan du gradvist indsamle information om hvert lead og besøgende på din hjemmeside.

Først når du har implementeret processen, der indsamler de nødvendige data, kan du fortsætte til at personalisere indholdet for dine læsere. Med hjælp fra marketing automation kan du nå til et helt nyt niveau af personalisering. Så hvorfor ikke drage fordel af det for at give lækkert, relevant indhold til dine læsere?

Segmentering

Ved at bruge den information du allerede har indsamlet, kan du segmentere dine leads. Det kaldes for lead segmentering. Du kan segmentere leads efter hvilken som helst parameter du ønsker – navn, demografi, interesser, præferencer osv. Når der er styr på disse segmenteringer, kan du lave små grupper eller lister med dem, der har noget tilfælles. På baggrund af det kan du lave relevant indhold i overensstemmelse hermed for at tilfredsstille hvert segment. Det ultimative mål er at holde på dine kunder og kundeemner gennem indholdet. Selvom du segmenterer bør du dog sikre dig at nå dine kundeemner i rette tid.

Dynamisk indhold

Dynamisk indhold, der også er kendt som ”smart content”, er web-indhold som er skræddersyet efter et kundeemnes behov. Faktisk er 74 % af besøgende til en website frustreret over irrelevant indhold. Med hjælp fra alle de informationer som du har til rådighed i marketing automation, kan du skabe unikke oplevelser hver gang et kundeemne besøger din side. Nøglen til at lave personaliseret indhold er relevans. Ved at vise den mest relevante information til hvert kundeemne, får du mulighed for at tilfredsstille din kunde fuldt ud. Dynamisk indhold bruges udførligt ved e-mail marketing, men kan også bruges til at forbedre landing pages samt formularer.

Kundeadfærd

Som marketingmedarbejder bør du huske, at det at forstå kundeadfærd er nøglen til at give personaliseret indhold. Når du kombinerer marketing automation med kunders individuelle adfærd, får du adgang til adfærdsmæssig marketing. Hvis en kunde f.eks. åbner en særlig e-mail og klikker på en bestemt Call-To-Action, kan du efterfølgende pleje dem med relevant indhold. Afhængig af dit kundeemnes handling kan du planlægge dit indhold herefter. Når du har adfærdsmæssig data tilgængeligt, kan du bruge det til din fordel for at ramme plet med personaliseret indhold.

Geo-targeting

Indhold er ligegyldigt uden kontekst. Geo-targeting er et ekstremt innovativt aspekt ved marketing automation. Med geo-marketing drager du fordel af informationer såsom lokation og lokal tid. F.eks. giver det ikke mening at sende marketing e-mails med et godt tilbud om et aircondition anlæg til folk der bor i Grønland. Der er nødt til at være en grad af relevans afhængig af lokationen. Marketing automation gør det nemmere for marketingfolk at målrette relevant indhold herefter. Ikke nok med det kan du også med geo-marketing tilpasse tiden til dit leads’ lokale tid. Selvom du sender e-mails ud i din egen arbejdstid, er din modtager måske i en anden tidszone som gør, at det ikke er indenfor deres arbejdstid. Dette niveau af personalisering giver dig en fordel og resulterer i bedre kundeengagement.

Kundernes forventninger bliver ved med at stige. Teknologien til at støtte disse forventninger eksisterer allerede. Mange udnytter det allerede. Hvor langt er du med at implementere marketing automation teknologi i din virksomhed?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *