marketing automation gør dig bedre til markedsføring

3 måder hvorpå Marketing Automation gør dig bedre til markedsføring

Marketing automation hjælper dig med gentagne automatiserede marketingopgaver, hvilket giver dig mulighed for at fokusere på meget vigtigere ting. Det hjælper dig med at øge både din indtjening og effektivitet på samme tid gennem bedre lead management. Derudover kommer du også til at udføre mere succesfulde marketingkampagner, nå bedre ud til din målgruppe og generelt blive en bedre til markedsføring.

En forudsætning er dog, at det er implementeret korrekt. Systemet er ikke bedre end de, der betjener det! Men når du først indfører marketing automation, bliver du rent faktisk i stand til at afsætte tid til at lave marketingstrategier, der for alvor kan rykke din virksomhed fremad.

Når du tænker på marketing automation og hvad det kan give dig, er den første tanke nok ROI. Har det nok omsætningsgenererende potentiale i sig? Hvad med omkostningsbesparende fordele? Marketing automation misforstås nogle gange og der er så mange fejlagtige opfattelser af det. Marketingfolk er nødt til at forstå, at marketing automation i de rigtige hænder er mere end et værktøj. I de rigtige hænder kan man gennem automatisering nå uendeligt langt.

Kort sagt giver marketing automation dig mere for mindre. Det er perfekt, hvis du har begrænset tid og ressourcer, og en investering bliver typisk betalt tilbage over 6-12 måneder. Rent faktisk hjælper marketing automation dig med at blive bedre til markedsføring generelt – her kan du læse hvordan:

#1. Bedre personalisering

Når du implementerer en marketing automation-platform i din organisation, bør du udnytte denne mulighed til at hæve indsatsen, når det kommer til personalisering. Dine besøgende, kundeemner og kunder forventer alle en særlig grad af personaliseret indhold, når de interagerer med din organisation. Personalisering sikrer, at det indhold du giver, er relevant for en bestemt person. Du får jo ikke noget ud af at sende en reklame for et bikini-udsalg til en fyrreårig mand, vel?

Nej. Og det er netop det, der er pointen. Faktisk er hele 74 % af alle forbrugere frustrerede over, at virksomheder sender dem indhold, som ikke har noget at gøre med deres interesser at gøre.

Når det kommer til marketingindhold er det relevans, som er kodeordet. Med marketing automation kan du bruge tracking-funktionen til at finde ud af mere om dem, der besøger din hjemmeside. Du kan bruge funktionen til at dykke dybere ned i hvor de kommer fra og hvad de vil have. Du vil dermed også blive i stand til at give et dynamisk indhold, der er baseret på folks smag og præferencer.

Med personaliserede landingpages som du kan lave ved at bruge din marketing automation platform, kan du forbedre din konverteringsrate. Dynamisk indhold vil hjælpe med at give personaliseret indhold til hver enkelt besøgende på din hjemmeside. Sæt formularer op som de besøgende kan udfylde for at finde ud af, hvad der interesserer dem. Segmenter så meget som muligt, så hvert segment kan få indhold, der er relevant for dem. Alle disse nøglefunktioner ved marketing automation kan optimeres afhængigt af dine behov.

#2. Reducerer dine omkostninger

Helt basalt så består marketingindhold af to dele, design og tekst. I dag er marketingindhold ikke kun begrænset til at være e-mails. Der findes e-bøger, nyhedsbreve, landingpages, webinarer, marketingbrochurer og det hele har brug for en rimelig andel af tekstforfatning og design. De fleste virksomheder har en tendens til at outsource deres indhold, så de kan bruge den sparede tid på andre vigtige initiativer.

Men når du outsourcer, tager du også afsked med en del af dit marketingbudget. Men med marketing automation kan du i høj grad selv designe og lave e-mail templates, landingpages og andet marketingmateriale helt problemfrit. Du er ikke engang nødt til at have nogen forudgående viden om design eller HTML for at gøre det. Dette vil hjælpe dig med at reducere dine omkostninger og frigøre noget af budgettet.

Nu er alt hvad du skal gøre blot at gemme dit indhold i dit automatiseringsværktøj og sætte landingpages op til dine besøgende, så de kan give dig deres information i bytte for nogle indhold-aktiver og bruge disse informationer til at distribuere passende indhold.

#3. Se hvad der fungerer – og hvad der ikke gør

Marketing automation er ikke en maskine, som du kan tænde for og som herefter kan tage hånd om alting. Du er nødt til at overvåge dine automation-aktiviteter og finjustere dem for at definere, hvad der virker for dig. At måle og evaluere gennem detaljerede rapporter vil hjælpe dig med at identificere det, der virker og giver forretning.

Disse indsigter er en fantastisk funktion i enhver marketing automation platform, hvis de anvendes korrekt. Det vil hjælpe dig til at forstå enhver interaktion, du nogensinde har haft med et kundeemne og hvad der gik godt og skidt. Du vil blive i stand til at identificere ulemperne i dine strategier og forbedre dem efter behov. Ved at gøre det konstant forpligter det til at give dig positive resultater i det lange løb. Ikke nok med det, vil det også generere flere leads, og du vil blive i stand til at beholde flere kunder.

Som marketingchef er du nødsaget til at udvikle dig konstant, og marketing automation gør denne udviklingsproces en lille smule lettere. Selvfølgelig skal du udnytte teknologien rigtigt, ellers vil det måske give bagslag. Men du skal ikke være bekymret – det er derfor vi er her!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *