Leadgenerering med webinarer

Der er mange forskellige marketingaktiviteter, man kan udføre, for at skaffe flere leads og kunder. En del af dem er allerede nævnt og beskrevet i tidligere artikler. Men i denne artikel skal det handle om webinarer, som især under corona-nedlukningerne har været et meget effektivt b2b-værktøj til at skaffe leads. Især fordi det har været næsten umuligt at planlægge og afholde fysiske arrangementer.

Vi har selv haft stor succes hos en kunde, ConWX, med at implementere en leadgenereringsmodel, hvor webinarer er en stor del af “maskinen” og især i den første dele af kunderejsen, hvor kunden endnu ikke ved, hvilken løsning, de er interesseret i, men er ude for at sondere terrænet.

Det sidste år har ConWX afholdt 5 webinarer, der udelukkende er blevet annonceret og fyldt op ved hjælp af organiske posts på LinkedIn og email sendt til deres email liste. Det har om man så må sige været “gratis” på nær den tid, der er lagt i at sætte webinarerne op og afholde dem.

Alle webinarer er afholdt efter den samme skabelon, der i punktform ser således ud:

  1. Emne er vedtaget
  2. Oprettelse af landingsside til webinar inklusiv tilmeldingsformular
  3. Oprettelse af email-flow, der kører inden webinaret (husk nu deltagelse, starter om 2 timer etc.)
  4. Oprettelse af email-flow, der kører efter webinaret (vigtigt)
  5. Optagelse af selve webinaret så det kan ses efterfølgende
  6. Oprettelse af “ressource-side” med webinaret, så man efterfølgende kan se det mod afgivelse af email

Det er naturligvis vigtigt at få så mange som muligt til at se selve webinaret, men det er ligeså vigtigt – og måske vigtigere – at der er et marketing automation flow efter webinaret. For det er her de gode leads skabes.

I det konkrete tilfælde er der sat et email flow op med 7-9 emails, der sendes i op til 2 måneder efter webinaret og som uddyber og forklarer de ting, der blev gennemgået og som også forsøger at få folk til at tage en beslutning – i dette tilfælde få en gratis demo.

Og efterfølgende kan det samme flow anvendes til de personer, der senere ønsker at se webinaret og webinaret anvendes således også som en løbende leadgenerator.

Virker det?

Der kan ikke offentliggøres resultater, men når man nu fortsætter med denne aktivitet, så er det fordi det virker! Det giver løbende nye signups og leads og ordreindgangen har været større end fra de sædvanlige marketingaktiviteter som messer og mere traditionelt salg. Ja – det virker!