en case om leadgenerering i praksis

Leadgenerering i praksis

Marketing automation kan ofte virke meget komplekst. Ikke mindst er mange af marketing automation systemerne overvældende med deres mange funktioner og også ofte med mange forskellige opsætninger, der skal implementeres inden man kan gå i gang med at anvende et sådant system.

Men sådan behøver det heldigvis ikke at være!

Her kommer et praktisk eksempel på, hvordan simpel leadgenerering også kan implementeres uden store systemer.

Hos firmaet Frellsen Kaffe i Roskilde har man taget den simple medicin, når det drejer sig om leadgenerering. Firmaet sælger kaffeautomater og kaffemaskiner til virksomheder og kontorer – altså B2B – og forsyner dem efterfølgende også med den kaffe, der skal anvendes i automaterne.

For Frellsen er det således vigtigt at være “top of mind”, når virksomheder ønsker en professionel kaffeløsning. Altså at blive fundet online, når en virksomhed begynder sin kunderejse hen imod en ny løsning.

Søgemaskine marketing er vigtig

Derfor er markedsføring i søgemaskinerne vigtig – både de organiske resultater (SEO), men også Google Ads. En undersøgelse viser, at 71% starter deres kunderejse i en søgemaskine – i Danmark Google – så derfor er det vigtigt at være til stede i toppen af Google på relevante søgetermer. Det sørger Frellsen for – se eksemplet her:

søgeresultat for kaffeautomat i google

Frellsen er nummer 1 i Google, når der søges efter en “wittenborg kaffeautomat” og samtidigt har de en Google Ads annonce for den samme søgeterm. Man forsøger med andre ord at dominere søgemaskinen for relevante søgetermer.

Gode placeringer i Google giver meget trafik til websiten. Og det er første skridt i retningen mod en fornuftig leadgenerering. For hvis ingen finder dig, får du ingen trafik og forbliver ukendt. Det næste skridt er:

Konverteringer på hjemmesiden

Her har Frellsen taget den absolut nemmeste løsning. Men en løsning, som mange andre B2B virksomheder godt kan lære af og implementere selv. For den virker – i hvert fald i kaffemaskinevirksomheden.

For Frellsen er det vigtigt at en potentiel kunde taler med en konsulent eller sælger, der kan rådgive om valg af den rigtige kaffeløsning. Så må hjemmesiden går konverteringen i al sin enkelthed ud på at udfylde en formular og blive kontaktet efterfølgende. De anvender to forskellige formularer til leadgenerering:

konvertering af besøgendeFormularen til venstre vises på alle info- og produktsider, men formularen til højre vises på forsiden og enkelte andre sider. Begge har en fornuftig konvertering (eksakte tal må ikke oplyses) og forsyner løbende sælgerne med leads at arbejde videre med. Og det er samtidigt meget kvalificerede leads, idet antallet der bliver til kunder er højere end al anden markedsføring (udstillinger, direct mail, telemarketing), Frellsen anvender.

Er der så ikke noget, der kan forbedres?

Denne meget simple form for leadgenerering kan naturligvis udvides og forbedres. På trods af at konverteringsraten er pæn og tilfredsstillende er der naturligvis en meget stor del af de besøgende, som blot forsvinder igen og som man ikke får fat i. Og relevante besøgende, da de jo typisk kommer fra en relevant søgning i Google.

Så der skal oprettes en konvertering, der er knap så “hård” som de to formularer er p.t. Det kan være ved at tilbyde en rapport om “10 vigtige tips til hvordan du vælger den rigtige kaffeløsning i din virksomhed” og som de besøgende kun kan få ved at afgive en email adresse.

De der rekvirerer rapporten kan efterfølgende bearbejdes via et automatisk emailflow, som fører de enkelte leads ned igennem salgstragten indtil de er modne til eller ønsker at blive kontaktet af en sælger/rådgiver.

Et sådant emailflow kan selvfølgelig sættes op i et marketing automation system, men man kan også anvende et mere simpelt email marketing system og f.eks. kan et system som Mailchimp sagtens klare en sådan opgave – så det behøver heller ikke at koste noget.

Det eneste, der skal laves er 7-10 mails, som skal sættes op i email-systemet.

Som det fremgår af denne artikel behøver leadgenerering ikke at være en svær øvelse. Det vigtigste er, at man går i gang, måler resultaterne løbende og forbedrer og udvider undervejs. God fornøjelse med din online leadgenerering.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *